Generelle tiltak før alle operasjoner

Avtale med fysioterapeut
Ved noen av våre operasjoner er fysioterapi en viktig del av behandlingen. Noen skal ha behandling allerede før operasjonen og andre er avhengig av hjelp fra fysioterapeut for hurtigere og bedre opptrening og etterbehandling.

Fysioterapeutene har ofte lange ventelister og det er derfor anbefaler vi at du tar kontakt med din fysioterapeut så tidlig som mulig og avtaler tid for oppfølging.

Helseopplysningsskjema

Når det er bestemt at du skal opereres, får du utlevert eller tilsendt et helseopplysningsskjema som skal fylles ut og returneres til oss. Dette gjøres for at vi skal ha best mulig oversikt over din medisinske tilstand. Vi vil ha disse opplysningene så tidlig som mulig så vi ved behov rekker å bestille ekstra utredning (rtg, blodprøver etc) og kan planlegge operasjonsdagen best mulig. Helseopplysningsskjemaet kan også lastes ned fra nettsiden her.

Blodfortynnende medisiner

Må ofte stoppes før operasjon, noen 2 dager før, andre 2 uker før. Det er derfor viktig at du gjør oss oppmerksom på at du bruker blodfortynnende og hvorfor du bruker det, så vi kan vurdere om du skal holde pause med disse medisinene og i tilfelle fra når.

Andre faste medisiner

Når vi får helseopplysningsskjemaet i retur fra deg, vil vi også gi beskjed om hvilke av dine faste medisiner du skal ta operasjonsdagen.

Antibiotika / smertestillende

Ved noen operasjoner brukes forbyggende antibiotika for å redusere risikoen for infeksjon. Da får du en e-resept og skal hente medisinene på et apotek på forhånd og ta de med deg til klinikken. Det samme gjelder for smertestillende. Det er best å hente det ut på forhånd så man slipper å tenke på det etter operasjonen.

P-piller

Det anbefales at kombinasjonspreparater stoppes 3 uker før og gjeninnsettes 3 uker etter operasjonen. Minipiller og hormonsubstitusjon i forbindelse med overgangsplager kan tas som vanlig.

Faste

Hvis du skal opereres på ettermiddagen kan du spise en vanlig frokost, men du skal ikke spise noe de siste 6 timene før planlagt operasjonsstart. Du kan drikke vann, saft og kaffe eller te uten melk inntil 2 timer før. Tyggegummi, godterier og melkeprodukter, brus og juice skal unngås.

Avtale om tilsyn / hjelp

Du må avtale med en voksen, ansvarlig person å være hjemme hos deg det første døgnet etter hjemkomst.

Dusj

På morgenen operasjonsdagen skal du ta helkroppsvask. Bruk helt vanlig såpe, Hibiscrub eller lignende spesialsåpe er ikke nødvendig å bruke.

Ta kontakt med oss