Karkirurgi/åreknuter

Operasjon av åreknuter

Åreknuter på beina er en vanlig tilstand. Det er utvidelse av samleårene som tar blodet fra beina tilbake til hjertet. Åreknuter kan være kosmetisk skjemmende, men det kan også gi medisinske plager fordi det påvirker blodsirkulasjonen i området. Resultatet kan være misfarging av huden og økt risiko for blodpropp og kroniske leggsår.

Operasjon av åreknuter

Konsultasjon hos karkirurg

Åreknuter er i de fleste tilfeller en relativt enkel tilstand å behandle. Utvidelse av blodårene kan imidlertid også være forårsaket av mer alvorlig sykdom. Det er derfor klokt å få en konsultasjon hos en karkirurg som kan vurdere helheten, kartlegge forholdene og gi råd om rett behandlingsform, eller evt videre utredning. Hos oss er det alltid spesialist i karkirurgi som gjør disse vurderingene og opererer åreknuter. Han gjør også ultralyd samtidig hvis der er indikasjon for det.

Radiofrekvensbehandling

Dette er den nyeste og mest skånsomme måten å fjerne åreknuter på. Et tynt kateter blir satt inn i blodåren og via dette lukkes blodåren fra innsiden med varmebehandling fra radiobølger. Det er vår standardmetode i dag. Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse. Du slipper altså narkose og kan gå rett fra operasjonsbordet. Det blir ingen arr og man kan gjenoppta normal aktivitet med det samme og trenger derfor ikke sykemelding.

Lokale ekstirpasjoner

Er en annen mulighet hvis det er bare ett eller noen få små områder som trenger behandling. Kirurgen kan da fjerne den syke blodåren gjennom en bitteliten åpning i huden. Dette gjøres også i lokalbedøvelse.

Sklerosering

Kan brukes på små kar. Kirurgen sprøyter da inn et stoff i blodåren (Aethoxysklerol) som fører til en reaksjon som gjør at den brytes ned innefra.

Kompresjonsstrømper

Vi anbefaler at man bruker støttestrømper klasse 1 i en uke etter operasjonen. Disse kan kjøpes hos bandagist.

Les mer om generelle tiltak før alle operasjoner her

Ta kontakt med oss